İnsani Yardım ve Lojistik Yönetimi

İNSANİ YARDIM VE LOJİSTİK YÖNETİMİ  [1]

[1] Kuşçuoğlu ve Çağlar tarafından 2013 yılında yayınlanan “İnsani Yardım ve Lojistik Yönetimi” başlıklı makale değerlendirilmiştir.

Dünyada ve ülkemizde gerçekleşen afetler sonucunda birçok olumsuz manzara ile karşılaşmaktayız. Doğal afetler yanında insan kökenli afetler ayrıca virüs, bakteri ve mikro-organizmalar gibi diğer canlıların da etken olduğu afetler görülmektedir. Türkiye afetlerden oldukça etkilenmekte olan ülkelerden biri olmaktadır. 2020 ve 2021 yıllarında ülkemizde deprem, yangın ve sel felaketleri yaşanarak birçok can ve mal kaybı görülmüştür. Hem günümüzde hem de geçmişte afetlere tanık olarak bu durumun ne kadar çok zarar verdiğini gözlemlemiş olduk. Bu yüzden yerel yöneticiler, STK’lar ve kuruluşlar yanında halkın her zaman afet türlerine hazırlıklı olmaları ve bilinçli hareket etmesinde fayda vardır.

Afetler ile mücadelede etkin lojistik faaliyetler önemli katkılar içermektedir. İnsani yardım lojistiğine baktığımızda, lojistik faaliyetler olmadan afet ve acil durumlara müdahale edilemez. Bu yüzden insani yardım lojistiği fonksiyonları çok önemli olmaktadır. İnsani yardım lojistiğinin başarısı ise doğru yerde doğru kişiye sağlanan yardımlar ile ölçülmektedir. Bu yardımlar lojistiği planlayıcıların aldıkları kararlardan etkilenmektedir.  Planlamalar yapılırken tedarik zinciri yönetimi oluşturulması gerekmektedir. Kriz bölgesine yardımları götüren kişilerin veya kurumların sürekli olarak iletişim halinde olması gerekmektedir. Afet bölgesine yardım lojistiğinden önce bölgenin ekonomik ve siyasi durumunu öğrenmekte fayda bulunmaktadır. Bu durumla bölgedeki eksikler doğru bir şekilde ve hızla yerine ulaşabilmektedir.

İnsani yardım lojistiği afet öncesi hazırlık, afet anı müdahale ve müdahale sonrası lojistik faaliyetler olmak üzere üç aşamayı kapsamaktadır. Bu aşamaların ilki afet öncesi hazırlık; depoların belirlenmesi, tahmini ihtiyaç listeleri oluşturulması gibi işleri kapsamaktadır. Bu hazırlıklar bölgede lojistiğin başarısızlıkla karşılaşmasını engellemektedir. Önceden alınan bu önlemlerle yolların ve köprülerin yıkılması, yardımların terörist gruplar tarafından yerine ulaşmasının engellenmesi gibi gerçek ve acı örneklerle karşılaşıldığında daha kolay bir ulaşım sağlamaktadır. İkinci ve üçüncü aşama olan Afet anı ve sonrasında lojistik faaliyetlerde ise arama-kurtarma, ilkyardım çalışmaları yapılmaktadır. Ulaşım olanakları, haberleşmenin tekrar sağlanması, geçici barınma merkezleri oluşturulması, insanları güvenli bölgede tutmak gibi faaliyetler bulunmaktadır.

İnsani yardım lojistiğinde performans yönetimi ise organizasyon başarısının temelini oluşturmaktadır. Yardım örgütlerinin, işletmelerin sahip olması gereken yetenekler bulunmaktadır. Afet bölgesinde etkin bir şekilde kıt kaynakları kullanma ve operasyonun kalitesini arttırmak, lojistik faaliyetlerin performansına bağlı olmaktadır. Performans yönetiminde en önemli performans etkili iletişim olmaktadır. Görevli kişiler, yardımın hızlı ve doğru yardımın yapılması için etkili iletişimi sürekli olarak kullanmaları gerekmektedir.

ESRA KARTAL

 

KAYNAKÇA

Kuşçuoğlu, M. & Çağlar, B. (2013). İnsani yardım ve lojistik yönetimi . Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi , (29) , 45-52 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/abmyoder/issue/46643/584818